شناخت اجزای تشکیل دهنده لباسشویی

آموزش تعمیر لباسشویی

شناخت اجزای تشکیل دهنده لباسشویی

لباسشویی های اتوماتیک در مدل های متفاوت طراحی می شوند که از آن جمله می توان به ماشین تمام اتوماتیک که مخزن آن روی محور افقی سوار است و به آن مدل یوغی  گفته می شود و همچنین ماشینی که مخزن آن روی محور عمودی قرار گرفته و به آن نوع چرخان عمودی  گفته می شود اشاره کرد. با این حال لباسشویی های اتوماتیک دارای اجزا، الکتریکی مکانیکی تقریبا مشابه مانند لباسشویی های : آاگ – بوش – آریستون – ایندزیت – کنوود – و انواع دیگر لباسشویی های اروپایی و ایرانی و ….

  

آموزش اجزاء الکتریکی ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک

دو شاخه:وظیفه دو شاخه انتقال انرژی الکتریکی از پریز به کابل رابط ماشین و در نهایت ، سایر قسمت های الکتریکی ماشین است.

در هنگام تعویض دو شاخه به جریان نامی دو شاخه جدید توجه نمایید. معمولا” دو شاخه هایی که جریانشان کمتر از ۱۶ آمپر است جهت استفاده در ماشین لباسشویی مناسب نیستند.

کابل رابط: از آنجا که جریان مصرفی ماشین بالاست، توصیه می شود کابل ۵/۲×۲ و یا حد اقل ۵/۱×۲ مورد استفاده قرار گیرد.

ترمینال: به منظور ایجاد اتصالاتی مطمئن و هم چنین عایق بودن این اتصالات از بدنه مورد استفاده قرار می گیرد در ماشین لباسشویی معمولا” از ترمینال های پلاستیکی و یا کائوچویی استفاده می کنند. محل قرار گیری ترمینال ، قسمتی از بدنه ماشین است که با پیچ و مهره در جای خود مستقر می شود.

کلید on/off:معمولا” کلید به صورت متداول در سایر لوازم خانگی ،در ماشین لباسشویی بکار نرفته بلکه کلید قسمتی از تایمر است. یعنی با کشیدن محور تایمر بطرف بیرون کنتاکت یا کنتاکت های کلید بسته شده و با حرکت ولوم بطرف داخل، مدار الکتریکی ماشین قطع می شود. کلید های بکار رفته در لباسشویی دو کنتاکت و یا چهار کنتاکت هستند. در نوع دو کنتاکت ، نول مستقیما” به همه مصرف کننده های مدار رسیده و فاز پس از کلید وارد مدار می شود بنابراین دو کنتاکت کلید، یکی فاز ورودی و دیگری فاز خروجی است.در نوع چهار کنتاکت هم فاز و هم نول وارد کلید شده و با حرکت محور تایمر بطرف بیرون ، کلید بسته شده و فاز و نول وارد مدار لباسشویی می شوند.

جهت تست کلید کافیست از روی نقشه ماشین کنتاکت های مربوطه به کلید را شناسایی نموده سپس با اهم متر آن را تست نمایید. به این صورت که ابتدا سیم های متصله به کلید را باز نموده، سپس دو پایه ورودی و خروجی کلید را به اهم متر وصل کنید. با حرکت محور تایمر به طرف بیرون باید عقربه منحرف شده و تقریبا” عدد صفر را نشان دهد.

اگر عقربه منحرف شود اما به صفر نرسد، کنتاکت های کلید کثیف هستند. راحت ترین روش جهت اصلاح این عیب استفاده از اسپری کنتاکت شور است. و اگر عقربه منحرف نشود ، لازمست صفحه کلید های تایمر از دو طرف آن باز شود و عیب بر طرف گردد. در کلید های چهار کنتاکت آزمایش با اهم متر در مورد هر چهار کنتاکت انجام شود ( دو به دو ) .

لامپ خبر: جهت اطلاع مصرف کننده از ورود برق به ماشین از چراغ خبر که یک لامپ ۲۲۰ ولتی است استفاده می شود.

آموزش تعمیر و شناخت میکروسوئیچ لباسشویی: اگر قبل از بسته شدن درب ماشین ، دستگاه شروع به آب گیری نماید و یا اگر به عللی در هنگام کار ماشین، درب باز شود و در همان حالت ماشین بکار خود ادامه دهد و یا اگر کودکی به ماشین نزدیک شده و درب آن را باز کند و عملیات ماشین متوقف نشود و اگر … جمیع موارد مذکور ایجاب می کند بمحض باز شدن درب و یا حتی قبل از آن که درب کاملا” بسته نشده باشد، ماشین قادر به استارت وشروع عملیات شستشو نباشد.

از این رو همیشه فاز مدار پس از کلید تایمر و قبل از آنکه به سایر اجزاء الکتریکی مدار برسد از میکروسوئیچ عبور می کند میکروسوئیچ (کلید فشاری حفاظتی ) معمولا” پشت درب بدنه خارجی جنب لاستیک دور درب و در کنار قفل قرار می گیرد و پس از آنکه زبانه قفل کاملا” در محل خود مستقر شد به اهرم میکروسوئیچ فشار وارد نموده و آن را به حالت وصل در می آورد. با بسته شدن میکروسوئیچ سایر قسمت ها نیز دارای فاز بوده و می توانند عملیات شستشو را انجام دهند. برای تست میکروسوئیچ نیازی به خارج نمودن آن از محل استقرارش نیست بلکه می توان دو سیمی که از تایمر به طرف میکروسوئیچ رفت و بر گشت نموده را پس از یافتن به اهم متر متصل سازیم .

اگر با بسته شدن کامل درب ، عقربه اهم متر منحرف شود میکروسوئیچ سالم است در غیر این صورت یا عیب از میکروسوئیچ است یا میکروسوئیچ سالم بوده اما از محل استقرار خود خارج شده و یا درب بطور واقعی بسته نمی شود که معمولا” عیب آخر مربوط به خراب شدن لاستیک دور درب است. در صورت خراب بودن میکروسوئیچ آن را پس از باز نمودن قسمت جانبی لاستیک دور درب ( طرف قفل درب ) از بدنه جدا نموده و در صورت امکان تعمیر نمایید. اگر مشکل جدی است مانند شکستن اهرم و … میکروسوئیچ را تعویض کنید.

آموزش المنت (گرمکن یا هیتر دستگاه): ساختمان المنت  . ابتدا سیم کرم نیکل یا کرم آلمینیوم درون پودر چینی یا سرامیک نسوز قرار گرفته و سپس جهت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت آن را درون یک محافظ فولادی قرار می دهند. المنت درون دیگ فرعی قرار می گیرد و در توان های مختلف ساخته شده و استفاده می شود . آب بندی المنت بوسیله لاستیک محافظش صورت می گیرد از اینرو هرگز نباید المنت را در حالیکه درون دیگ آبی وجود ندارد به برق متصل نمود. برای تست المنت استفاده از لامپ سری ، اهم متر یا اتصال چند ثانیه ای مستقیم به برق توصیه می شود.

آموزش تعمیر قفل مغناطیسی درب:همانگونه که در مورد میکروسوئیچ ذکر شده باز شدن درب ماشین در زمان شستشو و در حالیکه دیگ تا حدودی پر از آب است می تواند محیط منزل را آلوده سازد زیرا آب مخلوط با پودر رختشویی به بیرون از ماشین می ریزد. کاربرد میکروسوئیچ این حسن را داشت که در صورت بروز چنین اشتباهی مدار ماشین قطع می شد. در بعضی از ماشین ها زمینه این اشتباه را از بین برده اند . پس از روشن شدن ماشین (البته مشروط به بسته شدن کامل درب ) یک رله مغناطیسی زبانه درب را در اختیار گرفته و به هیچ وجه درب ماشین باز نمی شود . در صورت اعمال نیروی بیش از حد دستگیره قفل درب خواهد شکست. درب زمانی باز می شود که اولا” برق ماشین قطع شود (تایمرخاموش شود ) ثانیا” حد اقل مدت ۲ دقیقه از خاموش شدن دستگاه بگذرد تا آثار مغناطیسی درون قفل مغناطیسی کاهش یافته و زبانه قفل درب رها شود. در بعضی از ماشین ها میکروسوئیچ و قفل مغناطیسی در یک مجموعه گنجانیده شده اند.

ترموستات یا هیتر استارت:از آنجا که جریان مصرفی هیتر بالاست و توسط تایمر مرتبا” در حال قطع و وصل است ، این احتمال می رود که بر اثر کار زیاد و مداوم ، سطح کنتاکت های تایمر مربوط به هیتر فرسوده شده و به یکدیگر جوش داده شوند. در این صورت هیتر در تمام مدت کار ماشین که گاها” به ۳ ساعت و نیم نیز می رسد در مدار خواهد بود رسیدن دمای آب به نقطه جوش علاوه بر البسه داخل ماشین، رابط های پلاستیکی و شلینگ ها را نیز فرسوده می سازد. از اینرو استفاده از هیتر استات ( ترموستات ) اجتناب ناپذیر است. هیتر استات در واقع مشابه ترموستات بی متالی در سماور برقی عمل می کند.

قسمت فلزی منعکس کننده حرارت به تیغه های بی متالی در داخل آب قرار گرفته ( در دیگ فرعی ) و حرارت آب بر آن اثر مستقیم می نهد. این حرارت توسط خود صفحه به تیغه ها منعکس شده و اگر از حد معینی تجاوز نماید یکی از تیغه ها که حساسیتش به حرارت بیشتر است، با خمیده شدن خود ، ارتباط هیتر با شبکه را قطع می سازد زیرا هیتر استات و هیتر همیشه با یکدیگر در حالت سری قرار می گیرند.

آموزش تعمیر و تعویض پلاتین های داخلی

شناخت تیغه های فلزی غیر هم جنس (تیغه های بی متالی)

آموزش تعویض صفحه منعکس کننده حرارت

شناخت عملکرد تایمر (برنامه ریز دستگاه): .

آموزش تعمیر واتر پمپ

آموزش تعمیر موتور شستشو

آموزش تعمیر الکتریکی موتور

آموزش تعمیر کاپاسیتور

چگونگی عملکرد هیدرو استات

خازن ( کاپاسیتور): 




ادامه مطلب و دانلود فایل

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی پکیج شوفاژ دیواری "نسخه اندروید"3ورژن

لینک دانلود مستقیم  نرم افزار آموزشی آبگرمکن دیواری "نسخه اندروید"3ورژن

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی تعمیر یخچال های خانگی "نسخه اندروید"1ورژن

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی تعمیر لوازم خانگی "نسخه اندروید"

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی کولرگازی اسپیلت "نسخه اندروید"


نرم افزارهای تاسیسات : کاری از علیرضا حدادی