انتخاب نوع مناسب بخاری

محیط، میزان رطوبت محیط از مهمترین عواملی هستند که در انتخاب نوع بخاری برقی مناسب دخیل می باشند



گرمایش

تاسیسات


انواع بخاری برقی:

- بخاری برقی فن دار:

این نوع از بخاری برقی ها گرمای تولید شده توسط المنت را به وسیله ی فن به محیط انتقال می دهند. از مزایای استفاده از فن می توان به سرعت بخشیدن به گرم کردن محیط، چرخش بهتر هوا و همچنین باز بودن دست تولید کننده جهت ساخت دستگاه ها با ابعاد کوچکتر اشاره کرد. این بخاری ها دارای ترموستات اتوماتیک و همچنین سنسور خاموش شدن می باشند تا در صورت گرم شدن بیش از حد خاموش شوند. بخاری های فن دار برای محیط های دارای رطوبت بالا مناسب نمی باشند. این بخاری ها دارای امنیت فوق العاده و همچنین راندمان بالا می باشند.

- بخاری برقی تابشی:

در بخاری های تابشی از چندین لامپ یا المنت استفاده می شود و گرمای تولید شده از طریق تابش به محیط منتقل می شود. لامپ این بخاری ها از جنس هالوژن یا کوارتز مقاوم در برابر حرارت می باشند. در پشت این لامپ ها سطح تابشی قرار می دهند تا گرمایی که به سمت دستگاه وارد می شود نیز به محیط تابش یابد. این بخاری ها دارای مصرف برق کمتری نسبت به سایر بخاری های برقی بوده اما راندمان آنها نیز در حدود 86 درصد می باشد که از مدل فن دار کمی پایین تر است.

- رادیاتور برقی:

شکل ظاهری این بخاری ها مانند رادیاتور گازی بوده (در ادامه ی همین مقاله با این وسیله ی گرمایشی نیز آشنا خواهیم شد.) با این تفاوت که داخل این رادیاتورها به جای آب از روغن به عنوان انتقال دهنده ی حرارت استفاده می شود. المنت برقی در کف دستگاه قرار دارد و باعث گرم شدن روغن می شود، روغن گرم شده توسط سیستم کانوکشن به بالا و روغن سرد به پایین جهت گرم شدن منتقل می شود. این چرخه باعث گرم شدن محیط خواهد شد. استفاده از روغن به جای آب باعث شده تا در حجم کمتر بتوان انرژی گرمایی بیشتری جذب کرد و در نتیجه گرمای بیشتری تولید نمود.

همانطور که در قسمت بخاری گازی گفته شد، استفاده از بخاری های بدون دودکش و همینطور بخاری های دیواری در محیط های کوچک مانند اتاق خواب ها مناسب نمی باشند، به همین علت این نوع بخاری های برقی می توانند جایگزین مناسبی در این امر باشند.

- بخاری کانوکتوری بدون فن:

تفاوت این بخاری ها با بخاری های فن دار در این است که نیازی به روشن بودن فن جهت انتقال گرما نیست و به همین دلیل این دستگاه ها صدای کمتری نسبت به بخاری های فن دار تولید می کنند. اما همانطور که در مزایای بخاری های فن دار به قابلیت ساخت در ابعاد کوچک اشاره شد ذکر این نکته ضروری است که این مدل از بخاری های برقی دارای ابعاد بزرگتری می باشند.

- بخاری حمامی:

این نوع بخاری ها مناسب محیط هایی با میزان رطوبت 100 درصد مانند حمام یا سرویس بهداشتی می باشند. این بخاری ها می توانند هم از نوع تابشی باشند هم از نوع فن دار. در ساخت بخاری های حمامی ار لامپ مادون قرمز جهت تولید گرما استفاده می شود و سیستم انتقال گرما نیز به صورت تابشی می باشد. امنیت این بخاری ها بسیار بالاست به طوری که کلید روشن و خاموش کردن آن ها از طریق بند به دستگاه متصل است. این بخاری ها به صورت دیواری می باشند و معمولا قسمتی نیز به عنوان محل قرار گیری حوله در آن ها تعبیه می شود. در پایان می بایست به این نکته توجه داشت که هنگام نصب این بخاری ها حتما از سیم ضد آب استفاده شود.

مزایای بخاری برقی:
- اشغال فضای کمتر نسبت به بخاری های گازی
- بدون نیاز به دودکش و دردسرهای مخصوص به آن
- عدم تولید دوده
- کم خطر بودن

معایب بخاری برقی:

- مصرف زیاد برق
- بازده کمتر نسبت به بخاری گازی

شومینه:
این دستگاه های گرمایشی دارای ظاهری زیبا و لوکس می باشند اما معایب بی شمار آن ها باعث شده تا عملا استفاده از آن ها به هیچ عنوان توصیه نگردد.

معایب شومینه:
- گرمای تولیدی این دستگاه ها به حدی پایین است که نیاز به دستگاه دوم جهت گرم کردن محیط احساس می شود.
- محفظه ی احتراق این دستگاه ها در محیط است که باز بودن آن باعث تولید آلودگی و همچنین خطرات ناشی از بازی گوشی کودکان و در نتیجه آتش سوزی می شود.
- راندمان پایین این دستگاه ها باعث افزایش مصرف انرژی می شود.

رادیاتور دیواری:
همانطور که در مقاله ی نگاهی گذرا به تهویه مطبوع اشاره شد این کنوکتور حرارتی در انواع سیستم های مرکزی و مستقل قابل استفاده بوده. یعنی جهت استفاده از این وسیله ی گرمایش نیاز به موتورخانه یا پکیج حرارتی می باشد. آب گرم تولید شده توسط بویلر از طریق پمپ به داخل پره های رادیاتور منتقل می شود و بخشی از گرمای آب از طریق عمل جابه جایی و بخش دیگر از طریق عمل تابشی پره ها به محیط منتقل می شود. رادیاتور یا شوفاژ معمولا زیر پنجره ها نصب می گردند و به همین علت باعث گردش هوای مطبوع و توزیع مناسب گرما در محیط خواهد شد.