رسوب زدایی چیلر جذبی

یکی از عیوب رایج در چیلرها و از جمله چیلرهای جذبی , رسوب گرفتگی لوله ها در سمت آب است. بیشترین مقدار رسوب گذاری در مدار آب برج خنک کننده و در لوله های ابزوربر و کندانسور صورت می گیرد.
 
وجود رسوب در داخل لوله ها موجب کاهش انتقال حرارت و تشدید خوردگی می شود.نشانه هایی مانند کاهش میزان تقطیر در کندانسور , افزایش دمای مبرد خروجی از کندانسور , کاهش عمل جذب در ابزوربر , افزایش سطح مبرد در اواپراتور , افزایش دما وفشار ابزوربر , کاهش اختلاف دمای اب رفت و برگشت برج خنک کننده نسبت به حالت معمول و در نهایت کاهش ظرفیت چیلر، همگی می توانند بر رسوب گرفتگی سطح داخلی لوله های کندانسور ور ابزوربر دلالت کنند.بنابر این لازم است که هرساله لوله های ابزوربر و کندانسور مورد بازدید قرار گیرند و در صورت وجود رسوب به کمک مواد شیمیایی رسوب زدایی شوند.
 
گاهی رسوب تشکیل شده  بر روی سطوح داخلی لوله ها هم چون گل و لای هستند. در این صورت می توان لوله ها را به کمک برس های مخصوص نظافت نمود و به هنگام این عمل باید مراقب بود تا بر سطح لوله ها خراش ایجاد نشود اما ممکن است رسوب های تشکیل شده از انواع کلسیمی , زنگ اهن و منگنز باشند.دراین صورت فارغ از نظافت های دستی , می باید به رسوب زدایی شیمیایی متوسل شد. برای اینکار باید از مقدار مشخصی مواد شیمیایی مناسب محلول در اب استفاده نمود و آن را تا زمان مشخصی به کمک پمپ مخصوص در مدار لوله های چیلر به گردش در اورد. به عمل در اصطلاح اسید شویی نیز می گویند. پس از عملیات اسیدشویی یا به عبارت دقیق تر رسوب زدایی شیمیایی می باید با استفاده از مواد خنثی کننده , دوباره لوله ها را به مدت 30 تا 60 دقیقه شستشو داد تا از تاثیرات ناخوشایند احتمالی مواد شیمیایی بر سطح لوله ها جلوگیری شود.پس از مواد خنثی کننده باید از سیستم را حداقل به مدت 2ساعت شستشو کرد.
 
رسوبات مختلف را می توان از نظر ظاهری شناسایی و برای هر مورد از مواد شیمیایی مناسب استفاده کرد. استفاده از اسید خطرات زیادی دارد، لذا از مواد بدون خوردگی جهت شستشو و رسوب زدایی استفاده نمایید.