طریقه تست خازن (Capacitor)


 

الف ) خازن های کوچکتر از ۱۰ نانو

تست خازن های کمتر از ۱۰ نانو فاراد به سادگی توسط مولتی متر انجام نمی شود و فقط با خازن سنج تست می شود در صورتیکه خازن سنج ندارید روش های زیادی برای تست این نوع خازن می توان به کار برد .

برای تست این نوع خازن سه دور سیم روپوش دار معمولی را به دور هسته ترانس HV تلویزیون که در حال دریافت یک برنامه می باشد پیچیده و یک سر سیم را شاسی نموده خازن را به سر بعدی متصل و بایک مقاومت ۱۰ کیلو اهمی شاسی کنید در این حالت تلویزیون را روشن کنید طبیعی است که HV در سیم پیچ القا ء حدود ۲۵ الی ۳۰ ولت پیک تو پیک خواهد داشت که با مولتی مترها نزدیک ۶ولت Ac می شود .

حال ولتاژ دو سر خازن را اندازه گیری نمائید.

خازن ۱n حدود ۵ Vac و خازن ۸۲۰pf حدود ۴ Vac ولت را نشان می دهد .

می توان مقاومت کمتری را نیز انتخاب و رنج وسیعی از خازن ها را تست نمود از این روش می توان برای تست انواع خازن های پلاستیکی استفاده نمود ، و نتایج مختلفی برای انواع خازنها تجربه نمود .

در این تست اگر دوسر خازن ولتاژی نداشته باشد به معنی شورت خازن واگر تقسیم ولتاژی مابین مقاومت و خازن صورت نگیرد به معنی قطع خازن می باشد .

لازم به توضیح است که باید مقدار خازن و مقاومت را درست انتخاب نمود .

ب ) خازنهای بالاتر از ۱۰nf الی ۱میکرو فاراد

برای تست این نوع خازن می توان مولتی متر را روی رنج Rx10 قرار داده و می دانیم لحظه وصل ترمینال های مولتی متر اگر خازن خالی باشد توسط پیل ۹v داخل مولتی متر شارژ شده و در حین شارژ عقربه مولتی متر اهم مدار را در لحظه عبور جریان نشان می دهد و مقدار ماکزیمم حرکت عقربه را برای همیشه بخاطر بسپارید تقریباً متناسب با ظرفیت خازن عقربه منحرف می شود .

اگر در این روش بعد از شارژ کامل خازن ، خازن نشتی نداشته باشد خازن سالم است و اهم قرائت شده بی نهایت است ، و در صورتیکه خازن نشتی داشته باشد عقربه مقدار اهمی را نشان می دهد که گویای میزان نشتی خازن است .

ونیز اگر خازن قطع باشد هیچگونه عکس العمل مشاهده نمی شود و عقربه هیچ انحرافی نخواهد داشت .

ج ) خازنهای ۱میکرو فاراد الی ۱۰ میکرو فاراد

چون این خازنها الکترولیتی می باشند بنا براین ممکن است تغییر ظرفیت بدهند لذا این آزمایش فقط قطع ویا شورت خازن را نشان می دهد بنا براین در بعضی مراحل تغییر ظرفیت و وجود نشتی در خازن را باید توسط خازن سنج تست کنید ولی این دلیل برای یک تعمیر کار و یا یک الکترونیک کار سبب نمی شود که این روش را یاد نگیرد .

برای این تست مولتی متر را در رنج Rx1k قرار داده و سپس شارژ و دشارژ خازن را باتوجه به قطبین باطری داخل مولتی متر( سیم مشکی مثبت و سیم قرمز منفی باطری است ) انجام می دهیم .

د ) خازنهای بالاتر از ۱۰ میکرو فاراد

برای تست این نوع خازن باید مولتی متر را در رنج Rx100 قرار دهیم :

شارژ و دشارژ خازن را ملاحظه نموده و توجه به قطبین الزامی است و نشتی در حد جزئی قابل قبول است ، بنابراین بعد از شارژ عقربه اهم زیادی را نشان می دهد .

اگر خازن موجب حرکت عقربه نگردد یعنی قطع و در صورتیکه صفر باشد یعنی خازن شورت است و اگر اهم کمی نیز قرائت شود به معنی خراب بودن خازن است.

 

 

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست ولوم

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست پتانسیومتر

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست مقاومت ثابت (Resistor)

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود ژرمانیومی

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود زنر

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود (Diode)


دانلود جزوه pdf مباحث پایه ای برق برای تعمیرکاران لوازم خانگی (79صفحه)

 


 

 

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان