طریقه تست دیود (Diode)



تست انواع دیود توسط مولتی متر :

مولتی متر دیجیتال دیود را در گرایش مستقیم قرار داده و فقط ولتاژ بایاس آن را نشان می دهد ، و بدین وسیله سلامت دیود تائید می شود.

به طور خلاصه دیود از یکسو راه داده و از سوی دیگر اتصال باز است.

تست قطعات در مدار و تست قطعات در خارج ازمدار باهم متفاوت است بنا براین همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم.

تست دیود معمولی

دیودهای معمولی را بشناسیم این دیودها از سیلسیوم بوده برای کاربردهای متفاوت قابلیت عبور جریانهای مختلفی را دارند ساده ترین نوع آن دیود ۱N4148 می باشد که ظاهری کوچک مانند دیودهای زنر کم وات دارد و پوسته ی شیشه ای دارد .

ویا دیودهای ۱N4001 که در یکسو سازی فرکانس پائین بیشترین کاربرد را دارند مانند کار برد در آدابتورها .بعد از شناخت سطحی با دیود معمولی تست آن را توضیح می دهیم .

ابتدا قطعه را خارج از مدار تست می کنیم :

در صورتیکه مولتی متر ما هیوکی ۳۰۰۷ باشد ! ترمینال های مولتی متر را در گرایش مستقیم جهت تست عبور جریان از دیود به پایه های دیود اتصال دهید در این حالت باید ترمینال قرمز به کاتد و ترمینال مشکی به آند دیود متصل باشد می دانیم کاتد توسط خط مدور روی بدنه دیود مشخص است در این حالت از دیود جریانی که توسط پیل داخل مولتیمتر در آن جاری می شود عبور می کند ومقاومت دیود را برای این جریان می توانیم روی صفحه مولتی متر قرائت کنیم معمولاً حدود ۲۰ الی ۳۰ اهم است . و در این حالت حتماً مولتی متر باید روی RX1 باشد زیرا می خواهیم به حداکثر مقدار مقاومت ممکن دیود توجه داشته باشیم ودر این حالت این مقدار بایستی از ۳۰ اهم بیشتر نشود .

وگرنه دیود در گرایش مستقیم نمی تواند جریان را به خوبی از خود عبور دهد.

تست در حالت معکوس

مولتی متر را مُد RX10K بگذاریم باید توجه داشته باشیم که بادست پایه های مولتیمتر لمس نشود چون مولتی متر را در حالت سنجش مقاومت بالا گذاشته ایم زیرا می خواهیم کوچکترین نشتی ممکن دیود را بسنجیم و لابد دراین حالت هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست و باید عقربه اصلاً انحرافی نشان ندهد .

 

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست ولوم

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست پتانسیومتر

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست مقاومت ثابت (Resistor)

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود ژرمانیومی

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود زنر

طریقه تست قطعات الکترونیکی طریقه تست دیود (Diode)


دانلود جزوه pdf مباحث پایه ای برق برای تعمیرکاران لوازم خانگی (79صفحه)